Verlaag de betaaldrempel met Pingl

Verlaag de betaaldrempel met Pingl

 “Even een betaalverzoekje sturen”. Wie kent het niet? Het gemak waarmee een betaling kan worden verricht is niet alleen in een privéomgeving maar ook in een zakelijke omgeving heel gunstig. Geen langdurige rompslomp meer, je verstuurt een betaalverzoek en betalen gaat gemakkelijk, snel én veilig. 

Van WOZ-aanslag tot parkeervergunning en van trouwleges tot paspoortaanvraag: gemeenten innen jaarlijks talloze betalingen voor uiteenlopende zaken. Dat gebeurt veelal op klassieke wijze: de burger ontvangt een (digitale of fysieke) factuur met daarop het te betalen bedrag, de bankrekening van de gemeente en het betalingskenmerk. Van burgers wordt verlangd dat zij de gegevens handmatig overtypen in hun online bankomgeving: een foutgevoelige en - anno 2020 - bovendien een ‘ouderwetse’ bezigheid. Door dit proces efficiënter in te richten, kunnen gemeenten het betaalgemak voor burgers drastisch verbeteren en openstaande facturen sneller innen. 

Sneller facturen innen 
Betalingen verschuiven steeds meer naar online. Volgens het CBS is er ten opzichte van 2019 een relatief hoge stijging te zien in het aantal iDEAL-transacties tijdens en na de lockdown. Data B. Mailservice biedt gemeentes de mogelijkheid om in te springen op die trend, met behulp van een innovatieve betaaloplossing: Pingl. Deze betaaloplossing verlaagt de betaaldrempel en verbetert de betaalsnelheid drastisch. Het gebruikersgemak voor de burger zit ‘m in de manier waarop de betaling kan worden voldaan, namelijk via iDEAL. Dankzij Pingl maak je binnen een handomdraai een betaalverzoek aan, maar ook (batch- of bulk)facturen worden voorzien van een betaallink. Dankzij een slim dashboard is direct zichtbaar of de burger heeft betaald. In welke situaties verstuur je eigenlijk zo'n betaalverzoek?  

Betaallinks in bulk versturen 
Gemeentes versturen jaarlijks zowel fysieke als digitale aanslagbiljetten en facturen voor vergunningen en leges. Met Pingl kunt u de (batch- én bulk)facturen van uw gemeente slim maken, door ze te voorzien van een betaallink. Daarbij maakt het niet uit of de uitnodiging voor de iDEAL-betaling via een e-mail, sms, fysieke brief of via de Berichtenbox van MijnOverheid wordt verstuurd. Na ontvangst van het bericht kan de burger, met één klik op de betaallink, de vordering voldoen. De burgers die hebben aangegeven de post vanuit de gemeente fysiek te willen ontvangen, ontvangen een factuur of aanslagbiljet met QR-code. Nadat de factuur op de deurmat is gevallen, scant de burger de QR-code met zijn of haar telefoon of tablet, komt terecht op de betaalpagina en kan de betaling voldoen. Doordat burger de betaalgegevens niet hoeft over te typen, is de betaaldrempel aanzienlijk verlaagd. 
 
Individuele betaalverzoeken 
Ook voor betalingen ‘aan de balie’ van het gemeentehuis is Pingl een uitkomst, vooral in coronatijd. Dienstdoende ambtenaren kunnen namelijk á la minute een betaalverzoek aanmaken, waarna burgers hun paspoort, trouwleges, rijbewijs of wat voor document dan ook, direct kunnen betalen met hun telefoon. U ziet direct of de betaling gelukt is. Voor leges die vaste bedragen kennen, is het ook mogelijk om een QR-code voor het bedrag te genereren, te printen en bij de balie op te hangen. Burgers scannen de QR-code en de betaling is eenvoudig en snel voldaan, zonder tussenkomst van (en fysiek contact met) een pinautomaat. 

Nieuwe look and feel 
Omdat we continu onze producten en diensten willen verbeteren aan de hand van de nieuwste trends en ontwikkelingen, heeft Data B. Mailservice Pingl vernieuwd. Pingl heeft een hele frisse, nieuwe look, bovendien is het eenvoudig in gebruik. In Pingl 2.0 zijn er meer managementfuncties. Waar je dan aan kunt denken: vooral meer inzicht in cijfers met betrekking tot het aantal verstuurde betaalverzoeken, het aantal dat nog openstaat en het aantal succesvol betaalde verzoeken. In deze vernieuwde versie zijn alle openstaande bedragen zichtbaar. Het was al handig om te zien welke facturen wel of niet zijn betaald maar nu zie je ook de bedragen erbij.  

Incassotraject en betalingsafspraken 
Ook al maakt u het betalen voor burgers zo eenvoudig mogelijk, er zijn altijd mensen die de facturen niet willen of kunnen betalen. Deze incassotrajecten kosten uw gemeente veel tijd en geld. Pingl helpt u om ook in deze fase van het incassotraject (deel)betalingen sneller te innen. Zo kunt u tijdens een telefoongesprek of afspraak met de burger een bedrag afspreken en vervolgens direct een e-mail of SMS sturen met daarin een betaallink. De link leidt naar een iDEAL betaalpagina waar het zojuist afgesproken bedrag, betalingskenmerk en bankrekening van de gemeente al zijn ingevuld. De burger kan direct op de link klikken om de betaling te voldoen en de dienstdoende ambtenaar kan het hele proces ‘aan de achterkant’ volgen: van het klikken op de betaallink tot het daadwerkelijk voldoen van de betaling.  

Kortom, Pingl helpt uw gemeente om real time individuele én batch- of bulkfacturen te sturen. Ook is Pingl zeer geschikt voor deurwaarders die schuldenaren een laatste kans geven om aan de deur te betalen. Men kan eenvoudig een betaalverzoek genereren met bijvoorbeeld een tablet en deze kan online betaald worden door de schuldenaar, ook deze transactie is real time te monitoren door deurwaarders. Zo weet men zeker dat de schuld voldaan is. 

Terug naar overzicht