Taxatieverslagen: snel én eenvoudig op te vragen
12 januari 2022Op het moment dat een burger wil weten hoe de WOZ-waarde van zijn woning of bedrijfspand tot stand is gekomen, kan hij of zij het taxatieverslag opvragen bij de gemeente. De gemeente is verplicht om dit verslag beschikbaar te stellen. Data B. Mailservice helpt gemeenten al meer dan 25 jaar op het gebied van taxatieverslagen.
WOZ taxatieverslagen
Ieder jaar taxeren gemeenten onroerend goed om de WOZ-waarde van de in de gemeente aanwezige objecten te bepalen. Taxateurs bezoeken één of meerdere panden die rond de waardepeildatum zijn verkocht en kijken dan naar uiteenlopende zaken: van het gebied tot de gemiddelde vierkantemeterprijs en van het aantal vierkante meters tot de staat van een object. Door vergelijking via een computermodel bepaalt de gemeente vervolgens de waardering van de overige panden. Daarnaast laten gemeenten foto’s maken van het onroerend goed. Al deze gegevens komen samen in het taxatieverslag. Dit taxatieverslag is de grondslag en bepalend voor de hoogte van de WOZ-aanslag.
Taxatieverslag opvragen
Burgers krijgen de uitkomst van de taxatie op de deurmat in de vorm van een WOZ-aanslag. Daarbij sturen de meeste gemeenten het waarderingsrapport, dat de totstandkoming van de waardebepaling beschrijft, niet mee. Als de burger wil weten hoe de WOZ-waarde van zijn woning of bedrijfspand tot stand is gekomen, moet de gemeente het taxatieverslag beschikbaar stellen.
Data B. Mailservice helpt gemeenten onder meer met het beschikbaar stellen van die taxatieverslagen. We ontvangen de ruwe data in diverse bestandsformaten uit de belastingpakketten van de betreffende gemeente. Vervolgens verwerken we deze gegevens tot taxatieverslagen en slaan we deze verslagen efficiënt en veilig op in ons archief. Wordt een verslag opgevraagd door een burger? Dan is het direct beschikbaar. De gemeente kan de taxatieverslagen op verschillende manieren beschikbaar stellen aan de burger:
- Via MijnOverheid. De burger logt in op MijnOverheid, gaat naar de tab ‘Wonen’ en ziet hier een link naar de laatste twee taxatieverslagen. Die link leidt vervolgens naar de daadwerkelijke documenten, welke zijn opgeslagen op de servers bij Data B. Mailservice
- Door burgers te laten inloggen met hun DigiD op het webportaal (digitale balie) van de gemeente. De digitale balie haalt de taxatieverslagen uit het Digitaal Archief van Data B. Mailservice, waar het een beveiligde, digitale koppeling mee heeft. De gemeente regelt in dat geval zelf de DigiD-authenticatie.
- Door burgers via een link op de digitale gemeentebalie in te laten loggen op het Digitaal Archief van Data B. Mailservice met behulp van een veilige DigiD-inlog. Zowel de DigiD-authenticatie als de opslag van de gegevens in het Digitaal Archief wordt in dit geval door Data B. Mailservice verzorgd (als een gemeente nog geen DigiD-authenticatie heeft).
- Via het eigen digitaal archief of Document Management Systeem van de gemeente.
Voor welke vorm u als gemeente ook kiest of heeft gekozen; Data B. Mailservice helpt u bij het eenvoudig en geautomatiseerd produceren van de taxatieverslagen in uw gemeente. Daarbij merken we dat de manier waarop gemeenten de taxatieverslagen beschikbaar stellen in grote mate bepalend is voor de drukte op de klantcontactcentra. Hoe eenvoudiger taxatieverslagen door burgers zijn op te vragen, hoe minder telefoontjes het klantcontactcentrum krijgt.
MijnOverheid, toegangspoort tot informatie
Data B. Mailservice vervult graag een adviserende en faciliterende rol in het beschikbaar stellen van de taxatieverslagen. Anders dan vaak wordt gedacht, worden op MijnOverheid geen taxatieverslagen opgeslagen. MijnOverheid fungeert slechts als toegangspoort tot de gegevens. De gegevens zelf staan opgeslagen bij een intermediair zoals Data B. Mailservice. Daarbij maakt het niet uit in welk bestandsformaat u de gegevens bij ons aanlevert. Of u de gegevens nu aanlevert in XML, Stuf-TAX, Civision of een combinatie van bestandsformaten: wij vertalen de data moeiteloos naar een voor de burger leesbaar taxatieverslag in PDF-formaat, waarin alle beschikbare gegevens (inclusief foto’s) staan vermeld.
Wil een burger zijn taxatieverslag inzien? Dan:
- Inloggen met behulp van DigiD bij MijnOverheid;
- MijnOverheid weet op basis van de inloggegevens in welke gemeente de burger woont;
- Op basis van een tabel checkt MijnOverheid vervolgens bij welke intermediair de input voor de taxatieverslagen moeten worden aangeroepen voor deze burger. Zo hebben meer dan 100 gemeenten in Nederland bepaald: de taxatieverslagen voor onze inwoners moeten bij Data B. Mailservice worden opgeslagen en beschikbaar gesteld.
Zodra de burger een taxatieverslag aanvraagt, haalt het systeem van Data B. Mailservice alle beschikbare data op en giet dit in een taxatieverslag (PDF). Voor de opmaak en inhoud van dit taxatieverslag gebruiken we standaard het vastgestelde model van de waarderingskamer. Wenst uw gemeente een andere opmaak of inhoud? Geen enkel probleem. In dat geval ontwikkelen we op maat een template voor de taxatieverslagen van uw gemeente.
Bij het genereren en samenstellen van het taxatieverslag gebruiken we altijd de laatst ingevoerde gegevens. Heeft uw gemeente nieuwe foto’s laten maken van het onroerend goed? Dan kunt u dit eenvoudig uploaden in ons klantenportaal DBoxx. Zodra een burger het taxatieverslag van zijn of haar object opvraagt, voegt ons systeem de laatste foto’s – of andere toegevoegde informatie - toe in het taxatieverslag. Hierdoor is het eenvoudig om snel correcties aan te brengen en is het taxatieverslag altijd up-to-date.
Herindeling gemeenten
Het voordeel van een samenwerking met Data B. Mailservice als intermediair is goed te merken bij gemeentelijke herindelingen. Gemeenten krijgen in die situatie met veel uitdagingen te maken en het toegankelijk maken en beschikbaar stellen van de benodigde informatie voor (nieuwe) burgers hoeft daar niet één van te zijn. We ontzorgen de betrokken gemeenten volledig door taxatieverslagen geautomatiseerd te verhuizen naar de digitale omgeving van de nieuwe gemeente. U hoeft enkel en alleen aan te geven per wanneer uw gemeente op gaat in, of samengaat met een andere gemeente. Burgers ondervinden in de informatievoorziening geen hinder van de herindeling.
Gemeenten volledig ontzorgen
Naast dat we taxatieverslagen kunnen genereren en klaarzetten in het door uw gemeente gebruikte digitale archief, verzorgen we voor veel gemeenten ook de WOZ-aanslagen. Van het opmaken van de WOZ-aanslagen tot het klaarzetten en versturen (via fysieke post, e-mail of de Berichtenbox van MijnOverheid): we ontzorgen uw gemeente volledig. Het grote voordeel is dat u met slechts één partij te maken heeft voor zowel de productie van uw aanslagen als van uw taxatieverslagen. Wel zo gemakkelijk!
Wilt u volledig ontzorgd worden en kiest u voor Data B. Mailservice als uw intermediair? Dan verzorgen we uiteraard het volledige aansluittraject voor u.
Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op:
Toch liever meteen een offerte?