Digitale betaaloplossingen

Op het moment dat u aan uw klanten of burgers vraagt om een betaling te doen, dan wilt u er zeker van zijn dat de betaaloplossing die u aanbiedt foutloos, veilig en betrouwbaar is. Data B. Mailservice B.V. heeft diverse (digitale) betaaloplossingen ontwikkeld.

De Betaallink

Met een betaallink kunt u uw klant of burger gemakkelijk en veilig laten betalen. Deze dienst van Data B. Mailservice B.V. bestaat uit een link, die naar de klant gestuurd kan worden via zowel fysieke als digitale post, website of andere uiting en waarmee de klant of burger direct kan betalen. Zo kunt u bijvoorbeeld een document door Data B. Mailservice B.V. laten klaarzetten in de Berichtenbox van MijnOverheid of in uw persoonlijke variant van het Digitaal Archief. Door op de betaallink in het document te klikken, komt de klant of burger direct terecht in de iDeal-omgeving. Door de juiste bank te selecteren en bijbehorende bankgegevens in te vullen, doorloopt uw klant vervolgens het reguliere iDeal-proces.
Verstuurt u de factuur fysiek per post, dan is het ook mogelijk om een betaallink op te nemen in uw correspondentie. In dat geval plaatsen wij een iDeal QR-code op het fysieke document, die de ontvanger kan scannen met zijn of haar smartphone of tablet. De QR-code bevat dezelfde gegevens als op uw factuur en de debiteur zal in haar eigen bankomgeving een correcte afschrijving zien. Omdat wij zonder tussenkomst van derdengeldenrekening werken ziet de debiteur dus ook precies aan welke organisatie de betaling is verricht. 

De Betaal QR-code

Een betaallink kan in de vorm van een QR-code gebruikt worden. Dit is met name voor fysieke uitingen de meest gebruikte. Logischerwijs zien we de QR-code steeds vaker voorkomen. Er is onderscheid te maken tussen twee soorten betaalinks in de vorm van een betaal QR-code:

  • De iDeal betaal QR-code
  • De betaal QR-code

De iDeal betaal QR-code heeft als voordeel dat u deze code meteen met de bankenapp op uw mobiele apparaat te scannen is. Wel zo veilig omdat de betaal QR-code herkend en geactiveerd wordt  in de bankenapp waar u ingelogd bent. U logt dus eerst in met uw mobiel apparaat, daarna in de app van uw bank met bijvoorbeeld Face-Id of fingerprint en vervolgens herkend de app de iDeal betaal QR-code en wordt de betaling gestart. 

De "gewone" betaal QR -code werkt vergelijkbaar met een check-out zoals we die gewend zijn van diverse webwinkels. U scant de code en komt op een website uit waar u de bank naar keuze kiest. Vervolgens wordt u naar uw bank geleid en kunt u de betaling starten. Als de betaling voltooid is komt u terug in de website met de melding dat uw betaling geslaagd is. 

De one-off betaallink of terugkerende betaallink

Het beveiligde betaalplatform wat gebruikt wordt door Data B. Mailservice is in eigen huis ontwikkeld. Hierdoor zijn innovaties op de betaaloplossing goed mogelijk. Zo hebben we van onze klanten steeds vaker de vraag gekregen om in een "direct betaaloplossing" te voorzien. Dit hebben we gedaan en doorontwikkeld. Het platform heet Pingl. Via deze betaaloplossing is het mogelijk direct een betaallink te generen én een iDeal QR-code met dezelfde informatie. Hiermee kunt u het betaalverzoek meteen versturen via SMS of E-mail voorzien van een bijlage. Bijvoorbeeld de factuur waarvoor u de betaling wenst. Deze betaaloplossing is zo veelzijdig dat u dit kan gebruiken voor heel veel doeleinden.

One-off betaallink

Dit noemen we de zogeheten one-off betaling. Dit is een éénmalig gegenereerd digitaal betaalverzoek. Als de betaling is uitgevoerd vervalt de geldigheid en is de betaling getransporteerd.

Betaling uitvoeren in 3 keer of geagendeerd in termijnen

Maar in sommige gevallen is het wenselijk om de betaling gespreid te laten uitvoeren door uw klant. Bijvoorbeeld als het bedrag te hoog is of uw klant de betaling in meerdere keren wenst uit te voeren. In dit geval kunt u kiezen voor de terugkerende betaallink of geagendeerde betaallink. Hoe werkt het?

  • U bepaalt in ons platform welk bedrag er betaald moet worden;
  • U kiest de gewenste betalingsvorm gespreid;
  • U kiest de gewenste startdatum van de eerste betaling;
  • U kiest hoe de geagendeerde betaling moet verlopen, hierin kan gekozen worden uit: Elke x dagen of maandelijks op een gekozen dag van de maand. 
  • U kiest het aantal termijnen, bijvoorbeeld in drie keer of in tien keer. Het bedrag wordt automatisch omgerekend naar het 1/x bedrag van het totale bedrag;
  • Vervolgens kiest u voor de verzendwijze.

Supergemakklijk voor u en uw debiteur. 

Digitale integratie van betaaloplossingen

Voor alle betaaloplossingen hebben we een REST-API zodat u de betaaloplossingen kunt integreren in uw eigen betaalproces. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de internetkassa die we kunnen leveren waarbij uw betalingen rechtstreeks online kunnen worden afgerekend. Ook is er de mogelijkheid om uw facturen te voorzien van een betaaloplossing. U kunt uw facturen voorzien van de digitale betaallink als deze op elektronische wijze wordt verstuurd en van een betaal QR-code als u de factuur fysiek verstuurd. 

Softwarepartner voor digitale betaaloplossingen

Veel bedrijven hebben al een boekhoudpakket en versturen de facturen nog zelf per e-mail of per brief of rechtstreeks vanuit het boekhoudpakket. In dit geval kunnen wij u ook volledig ontzorgen in het sneller en efficient betaald krijgen van uw facturen. Wij hebben ons eigen ontwikkelteam en kunnen daarmee als softwarepartner optreden voor u. In samenspraak met uw huidige leverancier van bijvoorbeeld uw boekhoud software kunnen onze consultants op zoek gaan naar de beste workflow binnen uw systeem. De meeste van deze bedrijven hebben een integratiemogelijkheid en onze accountmanagers en consultants helpen u graag verder om een dergelijke integratie mogelijk te maken. 
Verstuurt u de facturen nog fysiek of deels fysiek? Dan zullen wij in de meeste gevallen uw gehele documentstroom van facturen efficienter en goedkoper kunnen produceren, verrijken met de betaaloplossing voor een snellere betaling en goedkoper verzenden met betrekking tot de papierprijs, envelopprijs en porto. Stelt u zich eens voor dat u een kanaalstrategie voor de verzending van uw facturen geheel kunt outsourcen door bijvoorbeeld te kiezen voor het bereiken van uw klanten of burgers via een e-mail. In het geval dat deze niet aankomt wordt dit door ons herkent en kunnen wij geheel geautomatiseerd een brief produceren en deze voorzien van betaal QR-code naar keuze. Mocht u in het invorderingsproces nog steeds geen betaling tegemoet zien kunt u via Pingl een direct betaalverzoek starten en samen met uw klant of burger op zoek gaan naar de beste oplossing voor hen ter voorkoming van een duur incassotraject. 

Dergelijke kanaalstrategieen met betaaloplossingen kunnen wij geheel integreren samen met uw softwarepartner of geheel software onafhankelijk voor u inrichten door zelf de kanaalstrategie te implementeren en uw (ruwe) data uit uw systeem om te zetten naar de gewenste kanaalstrategie. 

Interesse in de betaaloplossingen van Data B. Mailservice B.V.?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact op: 

Plan adviesgesprek


Digitaal incassomachtigen

Wanneer u periodiek facturen of belastingaanslagen naar uw klant of burger stuurt, dan is een machtiging voor het automatisch incasseren van het bedrag een prettige oplossing. De klant of burger hoeft immers geen actie te ondernemen en u bent verzekerd van een tijdige betaling (mits er voldoende saldo op de rekening van de klant/burger staat).

Om een automatische incasso te mogen uitvoeren, heeft u als organisatie een incassomachtiging nodig van de klant of burger bij wie u het bedrag wilt incasseren. Dit kan fysiek, door een papieren incassomachtiging in te laten vullen, maar ook digitaal. Hoewel veel organisaties hun klant vragen een vinkje aan te zetten, een iDEAL-betaling van € 0,01 te doen of een sms-code in te voeren, zijn deze digitale oplossingen niet rechtsgeldig. Als u gebruikmaakt van een van deze ‘machtigingsvormen’ , kan uw klant, tot 13 maanden na afschrijving, het geïncasseerde bedrag terugvorderen via een zogeheten MOI-procedure (melding onterechte incasso). Kijk voor meer informatie op ons blog over Digitaal incassomachtigen ook wel E-mandates genoemd.

De enige correcte wijze voor het verkrijgen van een digitale incassomachtiging van uw klant of burger, is Digitaal Incassomachtigen. Met deze digitale betaaloplossing kan uw klant tot maximaal acht weken na afschrijving (in plaats van 13 maanden) een storneringsverzoek indienen.
U kunt bij Data B. Mailservice B.V. terecht voor de betaaloplossing Digitale Incassomachtiging. Door een speciale link toe te voegen in de communicatie met uw klant of burger, zowel in de fysieke als de digitale correspondentie, zorgen wij ervoor dat u uw digitale incassomachtigingen op een rechtsgeldige en correcte manier geregeld heeft. Zo kunt u uw register met correct verkregen incassomachtigingen digitaal bijhouden en aantonen dat u instemming heeft van uw klant of burger. Door op de desbetreffende link in de correspondentie te klikken en vervolgens te kiezen voor de optie ‘Incassomachtigen via uw bank’, kan de klant of burger een incassomachtiging aan u afgeven. De klant of burger ziet in zijn persoonlijke omgeving van internetbankier de machtigingsgegevens en hoeft de machtiging alleen nog goed te keuren.

Meer weten over Digitaal Incassomachtigen? De specialisten van Data B. Mailservice B.V. adviseren u graag vrijblijvend.

Neem contact op! 

Toch liever meteen een offerte?

Vraag offerte aan